Koolituse läbinu:
– mõistab tugiisiku teenuse olemust ja eetilisi lähtekohti;
– arendab kliendi sotsiaalseid oskuseid;
– toetab kliendi tegevusvõimet, et see säiliks ja areneks;
– juhendab klienti igapäevaelu toimingutes;
– toetab klienti võimetekohasel panustamisel ühiskonda, sh asjaajamise korraldamisel ja võrgustiku loomisel;
– toetab abivajadusega last, toimetulekuraskustest isikut/peret, väärkoheldud inimest ja sõltuvushäirega isikut;
– osutab vajadusel esmaabi.
Sihtgrupp:
Vähemalt keskharidusega isikud, kes soovivad tugiisukuna töötada või täiendada oma teadmisi tugiisiku valdkonnas.
Õpingute alustamise tingimused:
– taotleja on omandanud vähemalt keskharidus
– ei oma töötamise piiranguid lähtuvalt lastekaitseseaduse § 20 ja sotsiaalhoolekande seaduse § 25 lõike 2 punktis 1 esitatule.
Õppekava eesmärk:
– Koolituse tulemusena omandab õpilane teadmised ja oskused töötamiseks tugiisikuna erinevate sihtrühmadega (lapsed, täiskasvanud, erivajadustega isikud).
Õppekava maht:
– 240 ak. tundi (160 tundi-audotoorne töö, 80 tundi-praktika). Õppetöös ei ole iseseisvat tööd.
Maksumus: 2400 eurot
Õppe sisu:
Tugiisiku töö alused. Üldteadmised sotsiaalhoolekandest. Seadusandlus.
– Seadusandlus. Õigused ja kohustused ning piirid tugiisiku töös.
– Tugiisiku rolli määratlus, ülesanded ja vastutus.
– Teenuste osutamise etapid.
– Isiklik abistaja ja tugiisiku teenuse erinevus.
– Teenuse osutaja rollid töötamisel klientidega.
– Tegevuste eesmärgistamine.
– Isikuandmete kaitse.
Enesetundmise tähtsus tugiisiku tööl.
– Tugiisiku isiksuse roll tema töös.
– Isiksuseomadused, väärtused, motivatsioon, intelligentsus, huvid, oskused.
– Minapilt ja enesehinnang.
– Vajadused ja võimed. Vajadus- ja väärtuskonfliktid.
– Stress- tekkepõhjused ja toimetulekuviisid. Stressi juhtimine.
– Tugiisiku pingetega toimetulek.
– Reflektsioon tugiisiku tööl.
Eapsühholoogia ja eripedagoogika alused.
– Lapsepõlv ja noorus.
– Täiskasvanu inimene.
– Vanadus. D. Bromley vananemistsüklise kolme etappi teooria.
– Isiksuse vanus kujunemine. Füüsiline ja vaimne areng vanemas eas.
– Levinumad psühholoogilised probleemid inimese elu erinevatel perioodidel
Erinevad sihtgruppid tugiisiku töös.
– Sõltuvushaiguste olemus, mõju ja ennetus. Töö sõltuvushäirega isikuga.
– Erivajadustega kliendid. Erivajadustega klientidega suhtlemine eriolukordades.
– Füüsilised puuded.
– Psüühikahäirega kliendid.
– Perevägivald- vaimne, füüsiline, seksuaalne vägivald.
– Väärkohtlemine sugulaste vahel.
– Vägivald ja agressiivse käitumise tüübid ning Vägivalla ennetamise võimalused.
– Reageerimine käitumisprobleemidel
– Probleemse käitumise põhjused, tagajärjed ja prognoosid
Tugiisiku suhtlemis- ja praktilised oskused. Suhtlemisprotsesside alused.
– Selge ja ebaselge kommunikatsioon
– Kontakti loomine, intervjueerimine, aktiivne kuulamine abistamisoskusena, tagasiside andmine
– Kuulaja motiveerimine koostööks
– Suhtlemisbarjääride vältimine
– Individuaalne töö, meeskonnatöö, võrgustiku töö
– Kehtestamisoskused
– Toimetulek vastupanuga
– Konfliktsituatsioonid
– Koostöö manipuleeriva või vastupanu osutava kliendiga
Esmaabi
– Elustamine
– Välised verejooksud
– Šoki olemus ja selle tunnused
– Haavad, traumad ja luumurrud
– Mürgistused
– Söövitused, põletused, külmakahjustused
– Esmaabivõtted ja –vahendid
Praktika: 80 ak.t
Õppemeetodid: Loengud, praktika.
Koolituse lõpetamise tingimused ja väljastatavad dokumendid:
Kursuse läbimise eelduseks on osalemine vähemalt 70% kontakttundidest ning lõputesti sooritamine tulemusele vähemalt 60%, praktika läbimine.
Esmaabi tunnistuse saamiseks on vaja vähemalt 80% kontakttundidest läbida.
Hindamismeetod ja hindamiskriteerium:
Test. Testi positiivseks soorituseks on vaja vähemalt 60 % õigeid vastuseid.